Rökning förbjuden?

Nu har jag bestämt mig och tänkte skriva ner det här, öppet för ALLA att läsa, så kan jag inte fly från det.. JAG SKA SLUTA RÖKA!

Så, nu MÅSTE jag ju sluta, eller hur? :P
För om ni ser mig med en cigg om sisådär 3 veckor så får ni slå mig HÅRT i huvudet med något kantigt. Eller det ni har till hands.

Jag var till läkaren igår och fick en medicin utskriven som heter Champix, tror jag. Den ska tydligen blockera nikotinet i hjärnan, eller nått sånt. Så jag kommer inte få den "kick" som jag brukar få och då kommer jag inte vilja röka heller. Men som läkaren sa; "Du får inte förlita dig på medicinen, den är bara där för att stötta dig".. Det känns lite jobbigt, jag har inte karaktären att sluta, och om ni nu påstår det, varför har jag då rökt i 10 år?

Ja, 10 år.. Det är mycket. 3650 dagar. Ca 20 cigg om dan. Vill jag ens räkna ut det? NEJ. Speciellt inte med tanke på att jag säkert rökt det dubbla ibland när man festat eller så.

Och det märks att jag rökt FÖR MÅNGA cigg. Nu i somras så vart jag dålig, riktigt dålig. Först var det en infektion i lungorna som jag fick stark antibiotika emot. Men det vart inte bättre så jag fick en kur kortison i 4-5 dagar och då mådde jag lite bättre, men inte som förut, så jag har uppsökt vårdcentralen och primärvårdsjouren ett antal gånger i sommar. Till slut så sa en läkare till mig att dom inte kunde hjälpa mig mer, för jag har nätt och jämt rökt sönder mina lungor. Dom orkar inte bli friska så länge jag röker. Iofs mår jag NÄSTAN som förr nu, men det är för att jag tar 4 doser av långtidsverkande astmamedicin varje dag och några doser av "akutmedicinen".. Men då när läkaren sa det till mig så fattade jag, jag måste sluta.

Ja, nog babblat. Jag ska sluta röka. Punkt.

Just ja, läkaren sa även att jag ska se upp för att bli tjock. Jag får tydligen inte skylla på att jag har slutat röka om jag går upp 20 kilo :P

Såhär glad vart Eira när jag berättade för henne :P

 

Jag gör detta för Eira.. och för mig. För oss.

Någon med tips förresten?

 

Och ett sista tillägg: Ja, jag är en småbarnsmamma som röker. Oansvarigt och fel, jag vet. Klanka på mig om ni vill, men jag tycker faktiskt att det är ganska starkt att skriva här, öppet, om mina fel. Sådetså! ;)



Kommentarer
Namn: Emma - Barbaemma

Härligt Therese!! You go girl! =)

När vi e friska allihopa tänkte ja och barnen bjuda in oss på en fika hos er, bara så du vet. ;P

2010-09-02, kl 10:44:00
URL: http://barbaemma.blogg.se/
Namn: Linnéa

Härligt kusin! Jag hejjar på dig!!

2010-09-10, kl 15:17:06
URL: http://linneaamandawikman.blogg.se/
Namn: Leyla

Duktigt av dig. Bättre sent än aldrig.

Jag har försökt med de tabletterna du ska ta. Men jag mådde såå illa utav de när jag tog de med tom mage. Det fanns dagar jag spydde ut det också. Så råd utav mig blir du illamående så ät något först och ta tabletterna sen. Men de fungerar:) Just nu kör jag med tuggummi. Det går bättre för mig. Och den här gången är det slut på ciggisarna!!!

Lycka till och hör av dig om hur det går.

2010-09-16, kl 18:21:36

Kommentera här:

Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Min kommentar:

Trackback
Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se


RSS 2.0