Äppelkaka

Nu ska jag snart gå och baka en äppelkaka som jag alltid brukar äta när jag är hos farmor.
Tänkte även dela med mig av receptet.
Har lite flera roliga recept som jag dela med mig av också om nån är intresserad?

Äppelkaka alá farmor Helga

  • 4,5 dl vetemjöl
  • 2 dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 dl mjölk
  • 50 gram smält margarin
  • 2 st äpplen
  • Socker och kanel (att ha på kakan)
Blanda ihop alla torrvaror i en skål. Häll sedan i mjölken och det smälta margarinet.
Smöra och bröa en form och häll i smeten.
Skala äpplen och skär dom i önskad form. Jag brukar göra små "båtar" av dom, eller vad man nu kan kalla det :)
Tryck ner dom i smeten i formen och strö sedan på kanel och socker.
Kakan ska vara i mitten av ugnen i 200 grader. Ca 20-25 min.

Hoppas den smakar! :)

Ska fota lite av händelseprocessen så ni får se hur det går till när jag bakar :)

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Min kommentar:

Trackback
Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se


RSS 2.0