Hur ska hon sova?

Hur ska en 5-månaders sova egentligen?

Igår sov Eira som vanligt på dan. Runt 3-4 gånger på ca 30-60 min per gång.
Idag har hon sovit 1 gång på 20 min och sen en gång på 1 timme ungefär.. Så hon har sovit jättelite idag.

Fast det är rätt skönt då hon endast vill sova i vår famn på dagarna och det är inte så himla kul då hon väger 8 kilo. Jag har börjat få jätteont i nacken just pga det och Joar kan inte massera mig så mycket då han har ont i sina handleder efter att han bröt dom för nått år sen.

Vad ska man göra? Gilla läget eller? :) Hur sover era barn?

Kommentarer
Namn: Lisa

Så här sover Edwin oftast:



Somnar runt kl 20 på kvällen. Vaknar till flera gånger under natten o man får gå till honom o stoppa i nappen. Han somnar om direkt.



Vaknar oftast runt 6-7 o då lyfter jag över honom till vår säng o då somnar vi oftast om till halv 8.



Runt 9-10 somnar han en stund, oftast i babysitter, kanske i en halvtimme.



Runt 12 sover han middag o sover runt två timmar.



Förhoppningsvis sover han en gång till på eftermiddagen eller kvällen men inte alltid. Somnar han inte en gång till så är han oftast jättetrött när han väl ska somna för natten.



Så här brukar det se ut men självklart kan det variera från dag till dag... Svårt det där...

2008-12-08, kl 00:04:07
URL: http://lisawerner.blogg.se/
Namn: Julia

har inget barn. men de jag känner som har säger att det är jätte olika. du kan ju inte direkt banka till ungen så de slocknar ett tag. haha. du får helt enkelt gilla läget!!:P

2008-12-08, kl 00:41:54
URL: http://juliaalindblad.blogg.se/
Namn: Annika

Jag har varit benhård från första stund med Tildis... de första 6-8 v handlade allt bara om att få henne på rutin (efter erfarenheten med Linus som inte hade rutiner alls förräns han var över året, visste jag ju den här gången hur jag ville ha det).



Så hon sov fasta tider på klockslaget.. blev en inbyggd mekanism hos henne.



Under perioden 4-6 månader såg Tildis dag ut så här:



Vaknade 08, fick gröt/välling till frukost

Sov 09.15-11.00

Lunch 11.15 I början smakisar kombinerat med välling, från 5 månader bara mat.

Sov 12.30-15.00

15.15 Mellanmål, i den här ålder mosad banan eller yoghurt-naturell.

Sov 16.45-17.00

Middag 17.00 Gröt

19.00 Välling

19.15 sov hon för natten



Men nu har Tildis varit ett sovande barn, dvs från dag ett sovit jätte mycket. Forsatt sover hon ca 3-3,5 timme varje eftermiddag. Ibland även 20 minuter på förmiddagen.



Svar på dina kommentarer: Idag var det ju lite fest, precis efter att dagens outfit publicerades åkte vi iväg på ett julbord. Men annars brukar hennes kläder vara det normala, dagliga som visas. Men jag älskar vackra klänningar... vi har MASSOR av dem :-D Hon går helt enkelt sällan i annat.



O klart du fixar att göra ett snyggt pepparkakshus;-)



Lägger i morgon ut receptet o mallarna på vårt.



Dags att sova här nu...



Natti!!



kramis





2008-12-08, kl 01:06:30
URL: http://duracellmamman.se/wordpress/
Namn: Kattis

Godmorgon!

Vad roligt!

Ibland är det lite kul att kika igenom gamla kommentarer och hitta nygamla bloggare.

Jag brukar göra detsamma, men några har jag kvar sen starten.

Ha en fin dag!

Kram

2008-12-08, kl 06:03:03
URL: http://kattis11.blogg.se/
Namn: Agnieszka

jag tror tyvärr att det är att gilla läget just nu. Förhoppningsvis inser hon snart att det är minst lika skönt att sova i sin säng eller i eran säng...=)



Hoppas ni får en bra måndag!

2008-12-08, kl 08:11:19
URL: http://agnieszka.blogg.se/
Namn: Elisabeth

Jag tycker ni ska göra som känns bra för er. Vi tyckte det var viktigt med fasta rutiner med Leo men den här gången vill jag inte ha det så, det skapar alldeles för mycket stress för mig personligen. Lilla L äter när hon vill, dvs nattetid och dagtid och hon sover bredvid mig i sängen. Vi har valt att dela på oss och ha varsitt barn för att få optimalt med sömn och ro på natten och det funkar bra. Lovis sover lite olika på dagarna också, ibland flera timmar, ibland kortare stunder. Hon sover alltid i vagn utomhus. Ibland behöver hon helt enkelt närheten av att bli buren litegrann och får hänga på armen när man grejar. Hon blir lugnare på det stora hela genom att vara nära, om man tänker så finns det väldigt mycket "hjälpmedel" som gör att barnen får ett stort kroppsligt avstånd till sina föräldrar som babygym och liknande. Jag tror att man har igen det om man bär i sele eller sjal även om barnet inte gnäller just då eftersom de blir lugnare och mer tillfreds av närheten. Men jag tycker man ska göra som man själv tycker känns bra och inte som alla andra gör. Personligen tycker jag inte det är superviktigt med stenhårda rutiner utan livet har fler nyanser än så. Däremot tycker jag själv att det fungerar bra med sovtid minst 3 gånger på en dag, dvs förmiddag, efter lunch och kanske en middagslur vid 5-6 tiden på kvällen.



Kan ni ha vagnen ute när hon sover eller funkar det inte rent praktiskt? Annars är det mitt bästa tips=)

2008-12-08, kl 09:54:59
URL: http://www.rattvisabarn.blogspot.com
Namn: Sofia

ja det sista var snyggt med :)

2008-12-08, kl 10:45:34
URL: http://sofija.blogg.se/
Namn: Andrea

Jag har bara gillat läget och följt hur Lydia vill ha det. Någon gång försökte jag styra hennes sömn men det var inte alls något bra så jag la ner det. Nu när hon är ett år sover hon oftast en gång per dag på ca 30 minuter. Nattetid sover hon mellan 19-10, vi är rätt bortskämda mao.

Hon har alltid varit ett bärbarn, när hon var mindre bar vi i sjal och sele. Nu funkar det att ligga ner tillsammans med henne. Det är ju närheten dom vill åt.

2008-12-08, kl 17:41:01

Kommentera här:

Namn:
Stammis?

E-mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Min kommentar:

Trackback
Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se


RSS 2.0